Zobacz również

Cukrzyca jest chorobą metaboliczną charakteryzującą się podwyższonym stężeniem glukozy we krwi na skutek upośledzonego działania lub wydzielania insuliny. Cukrzyca to zespół zaburzeń metabolicznych, które prowadzą do nieprawidłowej czynności wielu narządów i układów np. oczu, serca, nerek. Obecnie wiadomo, że jednym z czynników ryzyka cukrzycy jest nieodpowiednia dieta. Prawdopodobnie, wielu przypadkom tej choroby można by zapobiec lub spowolnić jej rozwój, wprowadzając odpowiednie nawyki żywieniowe.

 

Cukrzyca typu 2 rozwija się powoli, latami może być niezauważona i niezdiagnozowana. W cukrzycy typu 2 trzustka ulega stopniowemu niszczeniu, co w konsekwencji prowadzi do zmniejszona produkcji insuliny.

 

Cukrzyca typu 2 jest ściśle związana z naszym stylem życia. Niska aktywność fizyczna, dieta bogata w cukry proste, wysokoprzetworzone produkty i zbyt duża kaloryczność codziennego menu wpływają na zwiększenie masy ciała, co w dalszej perspektywie może prowadzić do nadwagi i otyłości, czego konsekwencją może być wystąpienie cukrzycy typu 2.

 

Ostatnie badania mówią, że odpowiednie odżywanie w cukrzycy:

 

  • Stabilizuje poziom glikemii, obniża wartość ciśnienia tętniczego, obniża poziom cholesterolu we krwi
  • Wspomaga redukcję masy ciała u osób z nadwagą i otyłością
  • Zmniejsza ryzyko wystąpienia powikłań przewlekłych cukrzycy takich jak nefropatia cukrzycowa, retinopatia cukrzycowa, stopa cukrzycowa, udar mózgu czy zawał mięśnia sercowego.
  • Zapobiega rozwojowi cukrzycy u osób zagrożonych cukrzycą

 

Cukrzyca wcale nie oznacza, że musisz zrezygnować ze wszystkich swoich ulubionych potraw. Jednak należy nauczyć się komponować zdrowy, zbilansowany jadłospis.

 

Podstawowe zasady diety w cukrzycy obejmują:

 

  • wiedzę na temat wpływu różnych pokarmów i ich ilości na poziom cukru we krwi
  • zmniejszenie masy ciała, dlatego tak ważna jest redukcja wartości energetycznej posiłków
  • zaplanowanie 4-5 posiłków w ciągu dnia, co 3-4 godziny. Pierwszy posiłek należy spożyć w ciągu 1 godziny od przebudzenia, a ostatni 2-3 godziny przed snem.
  • unikanie podjadania między posiłkami
  • spożywanie różnorodnych posiłków i nieprzetworzonej żywności. Podstawę diety powinny stanowić pełnoziarniste produkty zbożowe, warzywa, ryby, chude gatunki mięs, nasiona roślin strączkowych.
  • odpowiednią obróbkę termiczną: pieczenie, grillowanie, blanszowanie, gotowanie na parze im mniej smażenia tym zdrowiej
  • unikanie alkoholu

 

 

 

 

26 sierpnia 2022

Dieta w cukrzycy